There are no translations available.
Acest material se adreseaz? publicului larg care este doritor s? cunoasc? modul în care contractul de ucenicie la locul de munc? s-a dezvoltat ?i func?ioneaz? în România.. În România, ucenicia la locul de munc? are o tradi?ie de peste 85 de ani. Reglementarea la nivel de lege a uceniciei prin contract de munc? s-a realizat în anul 1929 prin adoptarea Legii asupra contractelor de munc?. În perioada 1929 - 1989 legisla?ia privind ucenicia a fost modificat? ?i completat? prin Legea Nr. 3/1950 Codul muncii ?i Legea Nr. 10/1972, Codul Muncii al Republicii Socialiste România. În perioada 2005-2015 cadrul legislativ privind formarea profesional? prin ucenicia la locul de munc? este reprezentat de Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare ?i actele normative de punere în aplicare. Din analiza actelor normative de reglementare a uceniciei la locul de munc?, începând cu anul 1929 se poate constata aten?ia deosebit? a legiuitorului român pentru asigurarea unui cadru adecvat de reglementare a rela?iilor contractuale privind ucenicia, în care se pune un accent special pe calitatea form?rii profesionale ?i pe protec?ia social? a ucenicilor prin crearea de reglement?ri care descurajeaz? abuzurile ?i promoveaz? ocuparea de calitate. Experien?a arat? c? ??rile cu sisteme puternice ?i atractive de educa?ie ?i formare profesional?, cele care dispun de sisteme de înv??are prin munc?, inclusiv prin ucenicie, ob?in rezultate mai bune în ceea ce prive?te dezvoltarea resurselor umane.
In forma sa clasic?, înv??area la locul de munc? prin ucenicie presupunea transferul de competen?e prin repartizarea ucenicului în subordinea unui lucr?tor experimentat, metoda de înv??are constând în principal din observarea ?i imitarea maestrului. La începuturile sale, ucenicia ca metod? de înv??are la locul de munc?, consta în special în achizi?ionarea unor competente practice privind mânuirea unor unelte sau dispozitive. În timp, noul concept de ucenicie s-a dezvoltat, a c?p?tat noi dimensiuni ?i în prezent acesta presupune: formarea orientat? pe competen?e; con?inut relevant al programelor de formare pentru pia?a muncii; ajustarea metodelor ?i tehnicilor de formare la nevoile ucenicilor; ajustarea în timp util a programelor de formare în func?ie de feedback-ul beneficiarilor direc?i la sarcinile de înv??are; asigurarea calit??ii procesului de formare. Contractul de ucenicie adoptat în 1929 prin Legea asupra contractelor de munc?In aprilie 1929, Parlamentul României a adoptat Legea asupra contractelor de munc? care la Titlul I „Contractul de ucenicie” legifera: natura contractului de ucenicie; condi?iile de validitate; forma ?i cuprinsul contractului; durata, efectele contractului de ucenicie; modalit??ile de desfiin?are ale contractului de ucenicie; controlul execut?rii contractului de ucenicie, sanc?iuni. Contractele de ucenicie, reglementate prin Legea nr. 5/1929 - Legea asupra contractelor de munc?, erau in esen?? contracte de munc?, contractul de ucenicie fiind primul tip de contract inclus în aceast? lege. Contractele de ucenicie se puteau încheia pentru desf??urarea de activit??i în ramuri industriale sau comerciale, formarea profesional? fiind oferit? în schimbul muncii ucenicului obligat s? presteze munc? în timpul ?i condi?iile convenite prin conven?ie. Prin sintagma „ucenic” se în?elegea, dup? caz, atât ucenicul propriu-zis din industrie, cât ?i elevul sau practicantul din comer?; iar prin sintagma „patron” se în?elegea persoana fizic? sau juridic?, care desf??ura activit??i de natur? industrial? sau comercial?. Preg?tirea profesional? era în principal de natur? practic? f?r? a exclude îns? preg?tirea teoretic? necesar? practic?rii meseriei ce trebuia deprins? de ucenic. Organizarea programului de ucenicie impunea ob?inerea de c?tre patron a unui titlu de capacitate profesional? prev?zut de „Legea pentru organizarea meseriilor sau a profesiunilor în general”, titlu concretizat, dup? caz, într-un brevet de me?ter, diplom? de inginer, arhitect, expert-contabil etc.dac? ucenicii erau pu?i sub directa sa conducere, supraveghere ?i instruire. Dac? formarea profesional? a ucenicului c?dea în sarcina unei persoane desemnate de patron în acest sens, atunci aceasta trebuia s? posede asemenea titluri. Num?rul de ucenici ce putea fi ?inut de un patron se stabilea prin norme comune ale Camerei de Munc? ?i Camerei de Industrie ?i Comer?, astfel încât instruirea ucenicului s? fie totdeauna asigurat?. În caz de dezacord între Camera de Munc? ?i Camera de Industrie ?i Comer?, hot?rârea final? apar?inea Ministerul Muncii. Dreptul de a ?ine ucenici putea fi ridicat de jurisdic?ia profesional? în circumscrip?ia c?reia domicilia patronul, dac? se constata c? patronul s-a f?cut vinovat de abateri grave de la obliga?iile sale legale sau contractuale. Pentru ca o persoan? s? poat? fi primit? ca ucenic, aceasta trebuia s? îndeplineasc? anumite condi?ii de vârst?, s?n?tate prev?zute de Legea pentru ocrotirea muncii minorilor ?i femeilor promulgat? cu nr. 1.048 din 9 aprilie 1928. Legea proteja în mod explicit ucenicii prin instituirea unor reglement?ri privind stabilirea incapabilit??ilor patronilor de a ?ine ucenici. Nu aveau dreptul de a ?ine ucenici persoanele condamnate definitiv pentru crime sau pentru vreuna din faptele prev?zute expres în Codul Penal, cei condamna?i la pedepse infamante, dec?zu?i din drepturile de a fi tutori; persoanele care aveau purt?ri vicioase, improprii de a asigura educa?ia moral? ?i profesional? a ucenicului, precum ?i cele care nu aveau înc? vârsta de 21 ani (vârsta la care se ob?inea majoratul). De asemenea, nu putea lua ucenici mai mici de 18 ani, patronul b?rbat, v?duv, nec?s?torit, divor?at, sau care nu locuia împreun? cu so?ia. Incapacitatea se pronun?a de jurisdic?ia profesional? în circumscrip?ia c?reia domicilia patronul. Contractul trebuia s? cuprind? urm?toarele elemente: numele, pronumele, profesia, religia, starea civil? ?i domiciliul patronului; numele, pronumele, vârsta, religia ?i studiile ucenicului; numele, pronumele ?i domiciliul persoanei în drept de a asista pe ucenic, în cazul când ucenicul era mai mic de 18 ani (în cazul unor neclarit??i, contractul se f?cea sub auspiciile Camerei de Munc? sau a institu?iei de asisten?? sub a c?rei îngrijire se afla ucenicul); declara?ia dat? de reprezentantul legal sau de ucenic, când ucenicul avea mai mult de 18 ani, din care reie?ea c? acesta din urm? nu era legat prin vreun contract de ucenicie anterior ?i nereziliat; determinarea profesiei ?i a condi?iilor în care se f?cea înv???tura; data ?i durata contractului; obliga?iile reciproce ale p?r?ilor în ce prive?te între?inerea ucenicului. Dac? se convenea la plata unui salariu, acesta trebuia s? fie prev?zut în mod expres în contract. Contractul de ucenicie era scutit de orice taxe de timbru ?i înregistrare. Contractul de ucenicie se încheia în 3 exemplare, care se semnau de patron ?i de reprezentantul legal al ucenicului, sau numai de ucenic, în cazul în care avea 18 ani împlini?i. Câte un exemplar era dat p?r?ilor contractante, iar al treilea exemplar era înaintat Camerei de Munc? din circumscrip?ia unde domicilia patronul spre a fi înregistrat dup? verificarea condi?iilor de legalitate. Ministerul Muncii avea responsabilitatea de a elabora un formular-tip de contract de ucenicie. Codul muncii aprobat prin Legea Nr. 3/1950Acesta reglementa la Capitolul 10 „Preg?tirea profesional?” conceptul de „ucenic”: “ucenicii sunt acei care înva?? o meserie în ?coli profesionale ?i ateliere, precum ?i acei care-?i însu?esc individual o meserie lucrând în produc?ie sub conducerea unor persoane calificate”. In materie de ucenicie Codul muncii din 1950 reglementata urm?toarele aspecte: preg?tirea profesional? a ucenicilor se stabilea pentru fiecare meserie în parte, în conformitate cu dispozi?iile legii înv???mântului profesional; timpul necesar însu?irii unei meserii pentru acei care se calificau individual lucrând în produc?ie sub conducerea unor persoane calificate, se stabilea de c?tre Ministerul de resort, de acord cu Uniunile Sindicale respective; Planul general de preg?tire a ucenicilor se stabilea de Ministerul Muncii ?i Prevederilor Sociale de acord cu Confedera?ia General? a Muncii; num?rul ucenicilor ce urmau a fi preg?ti?i anual pentru întreprinderile de Stat se stabilea de Ministerul de resort, în raport cu planul de preg?tire a cadrelor; conducerile întreprinderilor înlesneau ?i se implicau în supravegherea uceniciei astfel ca ucenicii s? urmeze regulat cursurile de preg?tire profesional?. Drepturile ?i îndatoririle ucenicilor, precum ?i ale acelora care-i angajau, se stabileau prin decizia Ministerului Muncii ?i Prevederilor Sociale, de acord cu Confedera?ia General? a Muncii. Ministerul Muncii ?i Prevederilor Sociale, împreun? cu Confedera?ia General? a Muncii, exercitau controlul ?i supravegherea aplic?rii m?surilor de ocrotire prev?zute de lege pentru ucenici. Legea Nr. 10/1972, Codul Muncii al Republicii Socialiste RomâniaLegea Nr. 10/1972 aduce modific?ri substan?iale referitoare la aspectele contractuale ale uceniciei. Calificarea profesional? prin ucenicie se realiza prin preg?tire practic? desf??urat? în unit??i de produc?ie sau de servire a popula?iei ?i prin preg?tire teoretic?. Începând cu anul 1972 ucenicii primesc pe timpul preg?tirii burs? sau o indemniza?ie corespunz?toare aportului lor în produc?ie ?i gratuit, manuale ?colare, materiale de studiu, precum ?i alte drepturi stabilite de lege. Ei beneficiaz?, de asemenea, în toat? perioada uceniciei de echipament de protec?ie, de ajutoare materiale în cadrul asigur?rilor sociale, de asisten?? medical? ?i medicamente, gratuit, precum ?i de vacan?e ?colare. Cadrul legislativ privind formarea profesional? prin ucenicia la locul de munc? în perioada 2005-2015 a fost elaborat în trei etape distincte.Prima etap? – adoptarea Legii nr. 279/2005 ?i Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, aprobate prin Hot?rârea Guvernului nr. 234/2006.
Scopul acestui act normativ, ini?iat de Ministerul Muncii, Solidarit??ii Sociale ?i Familiei, a fost cre?terea nivelului de calificare în rândul tinerilor prin reglementarea unui mecanism de formare profesional? la locul de munc?, în baza unui contract de ucenicie. Principalele elemente stabilite prin Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? se referau la: reglementarea con?inutului contractului de ucenicie la locul de munc?; statutul ucenicului; autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie pentru a organiza programe de ucenicie; organizarea uceniciei la locul de munc?; sus?inerea financiar? a uceniciei. La fel ca în 1929 ucenicia se realiza prin încheierea unui contract individual de munc? de tip particular, încheiat pe durat? determinat?, în temeiul c?ruia o persoan? fizic?, denumit? ucenic, se obliga s? se preg?teasc? profesional ?i s? munceasc? pentru ?i sub autoritatea unui angajator, care se obliga s?-i asigure plata salariului ?i toate condi?iile necesare form?rii profesionale. Obiectivul organiz?rii uceniciei la locul de munc? viza ob?inerea unei calific?ri par?iale/complete de nivel 1, 2 ?i 3, durata form?rii profesionale prin ucenicie fiind de 6 luni pentru nivelul I de calificare, 12 luni pentru nivelul II de calificare ?i 24 de luni pentru nivelul III de calificare. Ucenicia la locul de munc? se organiza pentru calific?rile stabilite prin legisla?ia în vigoare dar ?i pentru practicarea de ocupa?ii cuprinse în Clasificarea Ocupa?iilor din România, pentru care existau standarde de preg?tire profesional?, respectiv standarde ocupa?ionale. Coordonarea ucenicului c?dea în sarcina unei persoane calificate, denumit? maistru de ucenicie, atestat?, în condi?iile legii, acesta fiind salariat al angajatorului; în cazul persoanelor fizice autorizate s? desf??oare activit??i economice în mod independent sau in cazul asocia?ie familiale, maistrul de ucenicie era chiar persoana fizic? autorizat? sau un membru al asocia?iei familiale. Autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie se realizau de Ministerul Muncii, Solidarit??ii Sociale ?i Familiei, prin direc?iile de munc?, solidaritate social? ?i familie jude?ene ?i a municipiului Bucure?ti, în baza avizului comisiei de autorizare a furnizorilor de formare profesional? jude?ene, constituite potrivit legii; autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie trebuia s? se fac? pentru o perioad? de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire. Angajatorii care încadrau ucenici, puteau beneficia la cerere, lunar din Bugetul Asigur?rilor pentru ?omaj, pe perioada derul?rii contractului de ucenicie, de stimulente financiare. Cadrul legislativ de reglementare a uceniciei la locul de munc?, stabilit prin Legea nr. 279/2005 ?i actul normativ de punere în aplicare, s-a dovedit a fi ineficient ?i neaplicabil. În perioada 2006-2010 num?rul contractelor de ucenicie la locul de munc? a fost de 41, încheiate cu un singur angajator în jude?ul Neam?. Dificult??ile majore în utilizarea uceniciei ca solu?ie pentru promovarea ocup?rii ?i form?rii for?ei de munc?, identificate de institu?iile care gestionau ucenicia au fost urm?toarele: din punctul de vedere al persoanei care se angaja ca ucenic, ucenicia nu prezenta avantaje comparabile cu ruta de formare profesional? continu? reglementat? prin OG 129/2000; procedura de autorizare a angajatorului ?i atestare a maistrului de ucenicie era foarte laborioas? ?i trebuia simplificat? în contextul exerci?iului de simplificare a legisla?iei ?i reducerii sarcinilor administrative; finan?area cheltuielilor cu cazarea ?i cheltuielile pentru masa ucenicilor era imposibil de asigurat de angajatori. Etapa nr. 2 - adoptarea de Parlamentul României a Legii Nr. 106 din 15 iunie 2011 pentru modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005În conformitate cu angajamentele stipulate în Programului legislativ al Guvernului ?i Programul Na?ional de Reforme 2007-2010, Ministerul Muncii, Familiei ?i Protec?iei Sociale a ini?iat modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? în vedere cre?terii ocup?rii for?ei de munc? prin promovarea de oportunit??i de ocupare a persoanelor aflate în c?utarea unui loc de munc?, în condi?iile în care acestea puteau beneficia de formare adecvat?, de calitate ?i câ?tiguri rezonabile. În vederea remedierii problemelor identificate în utilizarea uceniciei, noul act normativ de modificare a Legii nr. 279/2005 prevedea: abrogarea dispozi?iilor referitoare la maistrul de ucenicie; stabilirea unei persoane care s? coordoneze ucenicia la locul de munc? în conformitate cu standardul ocupa?ional, respectiv standardul de preg?tire profesional?, numit? coordonator de ucenicie; stabilirea obliga?iilor angajatorului în materie de formare profesional? care trebuia s? asigure ucenicului accesul la preg?tire teoretic? ?i practic?, precum ?i toate condi?iile necesare; abrogarea dispozi?iilor referitoare la autorizarea persoanelor juridice ?i persoanelor fizice care doreau s? încadreze ucenici; abrogarea obliga?iei angajatorului de a asigura ucenicului care avea domiciliul stabil în alt? localitate, f?r? posibilit??i de navet? zilnic?, condi?ii de cazare ?i de mas? în regim de 3 mese pe zi, în unit??i de profil autorizat; abrogarea obliga?iei angajatorului de a asigura condi?ii de cazare suportate de ucenic; organizarea de c?tre angajator a procesului de evaluare a preg?tirii teoretice ?i practice a ucenicului, printr-un centru de evaluare ?i certificare a competen?elor profesionale ob?inute pe alte c?i decât cele formale, ?i obliga?ia acestuia de a suporta costurile evalu?rii ?i certific?rii form?rii profesionale prin ucenicie la locul de munc?. In anul 2011 nu au fost încheiate de c?tre angajatori contracte de ucenicie la locul de munc?, iar în 2012 s-au înregistrat 60 de contracte în 4 jude?e din ?ar?. Etapa 3 – Adoptarea Legii Nr. 179/2013 pentru modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?Prin Legea Nr. 179/2013 au fort introduse o serie de noi reglement?ri care vizeaz? în principal con?inutul contractului de ucenicie la locul de munc?. Contratul de ucenicie cuprinde, pe lâng? elementele obligatorii ale unui contract individual de munc?, clauze referitoare la: Aspecte inovative privind ucenicia la locul de munc? prev?zute în Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? aprobate prin Hot?rârea de Guvern nr. 885/2013 în luna noiembrie 2013.Prin obiectivele sale, ucenicia, ca modalitate de promovare a ocup?rii ?i form?rii profesionale, ofer? acces la o ofert? de angajare de bun? calitate ?i în acela?i timp ?i de formare profesional? înc? de la momentul în care o persoan? caut? un loc de munc?. Ucenicia contribuie la integrarea durabil? pe pia?a muncii a persoanelor f?r? un loc de munc? ?i la contracararea efectelor negative ale crizei economice asupra pie?ei for?ei de munc? prin crearea de noi locuri de munc? ce pot fi ocupate de orice persoan? cu vârsta de peste 16 ani, care dore?te s? ob?in? în acela?i timp un loc de munc? ?i o nou? calificare. Noul sistem de ucenicie la locul de munc? promoveaz?: angajarea unor categorii specifice de lucr?tori expu?i riscului de a p?r?si pia?a muncii, cum ar fi lucr?torii necalifica?i sau lucr?torii f?r? experien?? profesional?; implicarea activ? a partenerilor sociali, de la toate nivelurile, în ceea ce prive?te conceperea ?i punerea în aplicare a înv???rii la locul de munc? pentru a adapta ucenicia la nevoile beneficiarilor ?i pentru a-i imprima un efect multiplicator în cadrul activit??ilor de ocupare a for?ei de munc?; integrarea persoanelor în societate, prin munc?, inclusiv a celor marginalizate, defavorizate sau cu dizabilit??i. Ucenicia contribuie la reducerea ?omajului, ca o condi?ie esen?ial? pentru consolidarea încrederii ?i pentru asigurarea sustenabilit??ii sociale ?i politice a reformelor de pe pia?a muncii ?i r?spunde provoc?rilor structurale ?i institu?ionale cu accent pe segmentare, lipsa corel?rii între cererea ?i oferta de locuri de munc? ?i ?omajul structural persistent în rândul persoanelor amenin?ate de s?r?cie. De asemenea ucenicia sus?ine dezvoltarea spiritului antreprenorial ?i a economiei sociale ?i crearea de noi întreprinderi. Aspectele inovative privind ucenicia la locul de munc? referitoare la leg?tura cu serviciile publice de ocupare vizeaz?:
Aspecte inovative privind contractul de ucenicie:
Aspecte inovative privind colaborarea dintre angajator si furnizorul de formare profesional? pentru personalizarea programului de ucenicie:
Tabelul comparativ privind reglementarea uceniciei la locul de munc? prin Legea nr. 5/1929 Legea asupra contractelor de munc? ?i Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, republicat? în august 2013, inclusiv actele subsecvente de punere în aplicare, vine în completarea informa?iilor prezentate în lucrarea Tradi?ie ?i modernitate în formarea profesional? prin ucenicie la locul de munc? în România |