• Romanian(Romania)

There are no translations available.

 

Acest material se adreseaz? publicului larg care este doritor s? cunoasc? modul în care contractul de ucenicie la locul de munc? s-a dezvoltat ?i func?ioneaz? în România.. 
Consultarea actelor normative de reglementare a uceniciei la locul de munc? se poate face prin accesarea  paginii electronice  a Ministerului Muncii Familiei Protec?iei Sociale ?i Persoanelor Vârstnice  la adresa:  www.mmuncii.ro

În România, ucenicia la locul de munc? are o tradi?ie de peste 85 de ani.

Reglementarea la nivel de lege a uceniciei prin contract de munc?  s-a realizat  în anul 1929 prin adoptarea Legii asupra contractelor de munc?. În perioada 1929 - 1989 legisla?ia privind ucenicia a fost modificat? ?i completat? prin Legea  Nr. 3/1950 Codul muncii ?i Legea  Nr. 10/1972, Codul Muncii al Republicii Socialiste România. În perioada 2005-2015 cadrul legislativ privind formarea profesional? prin ucenicia la locul de munc? este reprezentat de Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare ?i actele normative de punere în aplicare.

Din analiza actelor normative de reglementare a uceniciei la locul de munc?, începând cu anul 1929  se poate constata aten?ia deosebit? a legiuitorului român pentru asigurarea unui cadru adecvat de reglementare a rela?iilor contractuale privind ucenicia, în care se pune un accent special pe calitatea form?rii profesionale ?i pe protec?ia social? a ucenicilor prin crearea de reglement?ri care  descurajeaz? abuzurile ?i promoveaz? ocuparea de calitate.

Experien?a arat? c? ??rile cu sisteme puternice ?i atractive de  educa?ie ?i formare profesional?, cele care dispun de sisteme de înv??are prin munc?, inclusiv prin ucenicie, ob?in rezultate mai bune în ceea ce prive?te dezvoltarea resurselor umane.

 

In forma sa clasic?, înv??area la locul de munc? prin ucenicie presupunea transferul de competen?e prin repartizarea ucenicului în subordinea unui lucr?tor experimentat, metoda de înv??are constând în principal din observarea ?i imitarea maestrului. La începuturile sale, ucenicia ca metod? de înv??are la locul de munc?, consta în special în achizi?ionarea unor competente practice privind mânuirea unor unelte sau dispozitive.  În timp, noul concept de ucenicie s-a dezvoltat, a c?p?tat noi dimensiuni ?i în prezent acesta presupune: formarea orientat? pe competen?e; con?inut relevant al programelor de formare pentru pia?a muncii; ajustarea metodelor ?i tehnicilor de formare la nevoile ucenicilor; ajustarea în timp util a programelor de formare în func?ie de feedback-ul  beneficiarilor direc?i la sarcinile de înv??are; asigurarea calit??ii procesului de formare.

In România, ucenicia la locul de munc? are o tradi?ie de peste 85 de ani. 

Contractul de ucenicie adoptat în 1929 prin Legea asupra contractelor de munc?

In aprilie 1929, Parlamentul României a adoptat Legea asupra contractelor de munc? care la  Titlul I „Contractul de ucenicie” legifera: natura contractului de ucenicie; condi?iile de validitate; forma ?i cuprinsul contractului; durata, efectele contractului de ucenicie; modalit??ile de desfiin?are ale contractului de ucenicie; controlul execut?rii contractului de ucenicie, sanc?iuni.  Contractele de ucenicie, reglementate prin Legea  nr. 5/1929 - Legea asupra contractelor de munc?, erau in esen?? contracte de munc?, contractul de ucenicie fiind primul tip de contract inclus în  aceast? lege.  Contractele de ucenicie se puteau încheia pentru desf??urarea de activit??i în ramuri industriale sau comerciale, formarea profesional? fiind oferit? în schimbul muncii ucenicului obligat s?  presteze munc? în timpul ?i condi?iile convenite prin conven?ie.

Prin sintagma „ucenic” se în?elegea, dup? caz, atât ucenicul propriu-zis din industrie, cât ?i elevul sau practicantul din comer?; iar prin sintagma „patron” se în?elegea persoana fizic? sau juridic?, care desf??ura activit??i de natur?  industrial? sau comercial?. Preg?tirea profesional? era în principal de natur? practic? f?r? a exclude îns? preg?tirea teoretic? necesar? practic?rii meseriei ce trebuia deprins? de ucenic.

Organizarea programului de ucenicie impunea ob?inerea de c?tre patron a unui titlu de capacitate profesional? prev?zut de „Legea pentru organizarea meseriilor sau a profesiunilor în general”, titlu concretizat, dup? caz, într-un  brevet de me?ter, diplom? de inginer, arhitect, expert-contabil etc.dac? ucenicii erau pu?i sub directa sa conducere, supraveghere ?i instruire.

Dac? formarea profesional? a ucenicului c?dea în sarcina unei persoane desemnate de patron în acest sens, atunci aceasta trebuia s? posede asemenea titluri. Num?rul de ucenici  ce putea fi ?inut de un patron se stabilea prin norme comune ale Camerei de Munc? ?i Camerei de Industrie ?i Comer?,  astfel încât instruirea ucenicului s? fie totdeauna asigurat?. În caz de dezacord între Camera de Munc? ?i Camera de Industrie ?i Comer?,   hot?rârea final? apar?inea Ministerul Muncii. Dreptul de a ?ine ucenici putea fi ridicat de jurisdic?ia profesional? în circumscrip?ia c?reia domicilia patronul, dac? se constata c? patronul s-a f?cut vinovat de abateri grave de la obliga?iile sale legale sau contractuale.  Pentru ca o persoan?  s? poat? fi primit? ca ucenic, aceasta trebuia s? îndeplineasc? anumite condi?ii de vârst?, s?n?tate   prev?zute  de Legea pentru ocrotirea muncii minorilor ?i femeilor promulgat? cu nr. 1.048 din 9 aprilie 1928.

Legea proteja în mod explicit ucenicii prin instituirea unor reglement?ri privind stabilirea incapabilit??ilor patronilor de a ?ine ucenici. Nu aveau dreptul de a ?ine ucenici persoanele condamnate definitiv pentru crime sau pentru vreuna din faptele prev?zute  expres în Codul Penal, cei condamna?i la pedepse infamante, dec?zu?i din drepturile de a fi tutori; persoanele  care  aveau purt?ri vicioase, improprii de a asigura educa?ia moral? ?i profesional? a ucenicului, precum ?i cele care  nu aveau înc? vârsta de 21 ani (vârsta la care se ob?inea majoratul). De asemenea, nu putea lua ucenici mai mici de 18 ani, patronul b?rbat, v?duv, nec?s?torit, divor?at, sau care nu locuia  împreun? cu so?ia.  Incapacitatea se  pronun?a de  jurisdic?ia profesional? în circumscrip?ia c?reia domicilia patronul.

Contractul trebuia s? cuprind? urm?toarele elemente: numele, pronumele, profesia, religia, starea civil? ?i domiciliul patronului;  numele, pronumele, vârsta, religia ?i studiile ucenicului; numele, pronumele ?i domiciliul persoanei  în drept de a asista pe ucenic, în cazul când  ucenicul era mai mic de 18 ani (în cazul unor neclarit??i, contractul se f?cea sub auspiciile Camerei de Munc? sau a institu?iei de asisten?? sub a c?rei îngrijire se afla ucenicul); declara?ia dat? de reprezentantul legal sau  de  ucenic, când ucenicul avea mai mult  de 18 ani, din care reie?ea c? acesta din urm? nu era legat prin vreun contract de ucenicie anterior ?i nereziliat; determinarea profesiei  ?i a condi?iilor în care se f?cea înv???tura;  data ?i durata contractului; obliga?iile reciproce ale p?r?ilor în ce prive?te între?inerea ucenicului. Dac? se convenea la plata unui salariu, acesta trebuia s? fie prev?zut în mod expres în contract.

Contractul de ucenicie era scutit de orice taxe de timbru ?i înregistrare. Contractul de ucenicie se  încheia în 3 exemplare, care  se  semnau de patron ?i de reprezentantul legal al ucenicului, sau numai de ucenic, în cazul în care avea 18 ani împlini?i. Câte un exemplar era dat p?r?ilor contractante, iar al treilea exemplar era înaintat Camerei de Munc? din circumscrip?ia unde domicilia patronul spre a fi înregistrat dup? verificarea condi?iilor de legalitate.  Ministerul Muncii avea responsabilitatea de a  elabora  un formular-tip de contract de ucenicie.

Codul muncii aprobat prin  Legea  Nr. 3/1950

Acesta reglementa  la Capitolul 10  „Preg?tirea profesional?” conceptul de „ucenic”: “ucenicii sunt  acei care înva?? o meserie în ?coli profesionale ?i ateliere, precum ?i acei care-?i însu?esc individual o meserie lucrând în produc?ie sub conducerea unor persoane calificate”.

In materie de ucenicie Codul muncii din 1950 reglementata urm?toarele aspecte: preg?tirea profesional? a ucenicilor se stabilea pentru fiecare meserie în parte, în conformitate cu dispozi?iile legii înv???mântului profesional; timpul necesar însu?irii unei meserii pentru acei care se calificau individual lucrând în produc?ie sub conducerea unor persoane calificate, se stabilea de c?tre Ministerul de resort, de acord cu Uniunile Sindicale respective; Planul general de preg?tire a ucenicilor se  stabilea de Ministerul Muncii ?i Prevederilor Sociale de acord cu Confedera?ia General? a Muncii; num?rul ucenicilor ce urmau a fi preg?ti?i anual pentru întreprinderile de Stat se stabilea de Ministerul de resort, în raport cu planul de preg?tire a cadrelor; conducerile întreprinderilor înlesneau ?i se implicau în supravegherea uceniciei astfel ca ucenicii s? urmeze regulat cursurile de preg?tire profesional?.

Drepturile ?i îndatoririle ucenicilor, precum ?i ale acelora care-i angajau, se stabileau prin decizia Ministerului Muncii ?i Prevederilor Sociale, de acord cu Confedera?ia General? a Muncii. Ministerul Muncii ?i Prevederilor Sociale, împreun? cu Confedera?ia General? a Muncii, exercitau controlul ?i supravegherea aplic?rii m?surilor de ocrotire prev?zute de lege pentru ucenici.

Legea  Nr. 10/1972, Codul Muncii al Republicii Socialiste România

Legea  Nr. 10/1972 aduce modific?ri substan?iale referitoare la aspectele contractuale ale uceniciei. Calificarea profesional? prin ucenicie se realiza prin preg?tire practic? desf??urat? în unit??i de produc?ie sau de servire a popula?iei ?i prin preg?tire teoretic?. Începând cu anul 1972 ucenicii primesc pe timpul preg?tirii burs? sau o indemniza?ie corespunz?toare aportului lor în produc?ie ?i gratuit, manuale ?colare, materiale de studiu, precum ?i alte drepturi stabilite de lege. Ei beneficiaz?, de asemenea, în toat? perioada uceniciei de echipament de protec?ie, de ajutoare materiale în cadrul asigur?rilor sociale, de asisten?? medical? ?i medicamente,  gratuit, precum ?i de vacan?e ?colare.

Cadrul legislativ privind formarea profesional? prin ucenicia la locul de munc?  în perioada 2005-2015 a fost elaborat în trei etape distincte.

Prima etap? – adoptarea Legii nr. 279/2005 ?i Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, aprobate prin Hot?rârea Guvernului nr. 234/2006.


Ucenicia la locul de munc? a fost reglementat? în anul 2005 prin Legea nr. 279/2005 ?i Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?, aprobate prin Hot?rârea Guvernului nr. 234/2006.

Scopul acestui act normativ, ini?iat de Ministerul Muncii, Solidarit??ii Sociale ?i Familiei,  a fost cre?terea nivelului de calificare în rândul tinerilor prin reglementarea unui mecanism de formare profesional? la locul de munc?, în baza unui contract de ucenicie. Principalele elemente stabilite prin Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? se referau la: reglementarea con?inutului contractului de ucenicie la locul de munc?; statutul ucenicului; autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie pentru a organiza programe de ucenicie; organizarea uceniciei la locul de munc?; sus?inerea financiar? a uceniciei.

La fel ca în 1929 ucenicia se  realiza prin  încheierea  unui contract individual de munc? de tip particular, încheiat pe durat? determinat?, în temeiul c?ruia o persoan? fizic?, denumit? ucenic, se obliga s? se preg?teasc? profesional ?i s? munceasc? pentru ?i sub autoritatea unui angajator, care se obliga s?-i asigure plata salariului ?i toate condi?iile necesare form?rii profesionale.
Legea nr. 279/2005 prevedea urm?toarele aspecte: încheierea, executarea, modificarea, suspendarea ?i încetarea contractului de ucenicie la locul de munc? se f?ceau în condi?iile respect?rii dispozi?iilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, referitoare la ucenicie ?i la contractul individual de munc?.

Obiectivul organiz?rii uceniciei la locul de munc? viza ob?inerea unei calific?ri par?iale/complete de nivel 1, 2 ?i 3, durata form?rii profesionale prin ucenicie fiind de 6 luni pentru nivelul I de calificare, 12 luni  pentru nivelul II de calificare ?i 24 de luni pentru nivelul III de calificare. Ucenicia la locul de munc? se organiza pentru calific?rile stabilite prin legisla?ia în vigoare dar ?i pentru practicarea de ocupa?ii cuprinse în Clasificarea Ocupa?iilor din România, pentru care existau standarde de preg?tire profesional?, respectiv standarde ocupa?ionale.

Coordonarea ucenicului c?dea în sarcina unei persoane calificate, denumit? maistru de ucenicie, atestat?, în condi?iile legii, acesta fiind salariat al angajatorului; în cazul persoanelor fizice autorizate s? desf??oare activit??i economice în mod independent sau in cazul  asocia?ie familiale, maistrul de ucenicie era chiar persoana fizic? autorizat? sau un membru al asocia?iei familiale.

Autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie se realizau de Ministerul Muncii, Solidarit??ii Sociale ?i Familiei, prin direc?iile de munc?, solidaritate social? ?i familie jude?ene ?i a municipiului Bucure?ti, în baza avizului comisiei de autorizare a furnizorilor de formare profesional? jude?ene, constituite potrivit legii; autorizarea angajatorului ?i atestarea maistrului de ucenicie  trebuia s? se fac? pentru o perioad? de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire. Angajatorii care încadrau  ucenici,  puteau beneficia la cerere, lunar din Bugetul Asigur?rilor pentru ?omaj, pe perioada derul?rii contractului de ucenicie, de stimulente financiare.

Cadrul legislativ de reglementare a uceniciei la locul de munc?, stabilit prin Legea  nr. 279/2005 ?i actul normativ de punere în aplicare, s-a dovedit a fi ineficient ?i neaplicabil. În perioada 2006-2010 num?rul contractelor de ucenicie la locul de munc? a fost de 41, încheiate cu un singur angajator în jude?ul Neam?. Dificult??ile majore în utilizarea uceniciei ca solu?ie pentru promovarea ocup?rii ?i form?rii for?ei de munc?,  identificate de institu?iile care gestionau ucenicia au fost urm?toarele: din punctul de vedere al persoanei care se angaja ca ucenic, ucenicia nu prezenta avantaje comparabile cu ruta de formare profesional? continu? reglementat? prin OG 129/2000; procedura de autorizare a angajatorului ?i atestare a maistrului de ucenicie era foarte laborioas? ?i trebuia simplificat? în contextul exerci?iului de simplificare a legisla?iei ?i reducerii sarcinilor administrative;  finan?area cheltuielilor cu cazarea ?i cheltuielile pentru masa ucenicilor era imposibil de asigurat de  angajatori.

Etapa nr. 2 -  adoptarea de Parlamentul României a Legii  Nr. 106 din 15 iunie 2011 pentru modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005

În conformitate cu angajamentele stipulate în Programului legislativ al Guvernului ?i Programul Na?ional de Reforme 2007-2010, Ministerul Muncii, Familiei ?i Protec?iei Sociale  a ini?iat  modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? în vedere cre?terii ocup?rii for?ei de munc? prin promovarea de oportunit??i de ocupare a  persoanelor aflate în c?utarea unui loc de munc?, în condi?iile în care acestea puteau  beneficia de formare adecvat?, de calitate  ?i câ?tiguri rezonabile.

În vederea remedierii problemelor identificate în utilizarea uceniciei, noul act normativ de modificare a Legii nr. 279/2005 prevedea: abrogarea dispozi?iilor referitoare la maistrul de ucenicie; stabilirea unei persoane care s? coordoneze ucenicia la locul de munc? în conformitate cu standardul ocupa?ional, respectiv standardul de preg?tire profesional?, numit? coordonator de ucenicie; stabilirea obliga?iilor angajatorului în materie de formare profesional? care trebuia s? asigure ucenicului accesul la preg?tire teoretic? ?i practic?, precum ?i toate condi?iile necesare; abrogarea dispozi?iilor referitoare la autorizarea persoanelor juridice ?i persoanelor fizice care doreau s? încadreze ucenici; abrogarea obliga?iei angajatorului de a asigura ucenicului care avea domiciliul stabil în alt? localitate, f?r? posibilit??i de navet? zilnic?, condi?ii de cazare ?i de mas? în regim de 3 mese pe zi, în unit??i de profil autorizat;  abrogarea obliga?iei angajatorului de a asigura condi?ii de cazare suportate de ucenic; organizarea de c?tre angajator a procesului de evaluare a preg?tirii teoretice ?i practice a ucenicului, printr-un centru de evaluare ?i certificare a competen?elor profesionale ob?inute pe alte c?i decât cele formale, ?i obliga?ia acestuia de a suporta costurile evalu?rii ?i certific?rii form?rii profesionale prin ucenicie la locul de munc?.

In anul 2011 nu au fost încheiate de c?tre angajatori contracte de ucenicie la locul de munc?, iar în 2012 s-au înregistrat 60 de contracte în 4 jude?e din ?ar?.

Luând în considerare rezultatele slabe ob?inute în procesul de implementare a Legii nr. 279/2005,   Parlamentul României  a procedat la o nou? modificare a legisla?iei privind  ucenicia la locul de munc?.

Etapa 3 – Adoptarea Legii Nr. 179/2013 pentru modificarea ?i completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc?

Prin Legea Nr. 179/2013 au fort introduse o serie de noi reglement?ri care vizeaz? în principal con?inutul contractului de ucenicie la locul de munc?.

Contratul de ucenicie cuprinde, pe lâng? elementele obligatorii ale unui contract individual de munc?, clauze referitoare la:
1)    denumirea calific?rii pe care urmeaz? s? o dobândeasc? ucenicul;
2)    denumirea furnizorului de formare autorizat care desf??oar? programul de formare profesional? prin ucenicie la locul de munc?;
3)    obliga?iile suplimentare ale angajatorului, respectiv: s? asigure ucenicului toate drepturile pe care i le confer? un contract de munc? încheiat pe durat? determinat?  propor?ional cu  timpul  lucrat; s? asigure ucenicului preg?tirea practic? corespunz?toare calific?rii în care ucenicul se formeaz? profesional; s? asigure ucenicului accesul la preg?tirea teoretic? corespunz?toare programului de formare profesional? finalizat cu certificat de calificare profesional? a adul?ilor cu recunoa?tere na?ional?, în condi?iile  legisla?iei privind formarea profesional? a adul?ilor; s? încheie un contract de prest?ri servicii de formare profesional? cu un furnizor autorizat în condi?iile legii în scopul asigur?rii programului de formare profesional? a ucenicului; s? suporte contravaloarea programului de formare profesional? a ucenicului;
4)    obliga?iile ucenicului, respectiv: s? desf??oare activitatea în conformitate cu prevederile contractului de ucenicie la locul de munc?; s? participe la preg?tirea teoretic? corespunz?toare programului de formare profesional? finalizat cu certificat de calificare profesional? a adul?ilor; s? participe la sus?inerea examenului de absolvire la terminarea stagiilor de preg?tire teoretic? ?i practic?.
5) extinderea limitei de vârst? de acces la un program de ucenicie; În prezent ucenicia  se poate  organiza pentru persoanele cu vârsta de peste 16 de ani dac? nu de?in o calificare pentru ocupa?ia în care se organizeaz? ucenicia la locul de munc?.
6) diversificarea surselor de finan?are a formarii profesionale prin ucenicie la locul de munc?. (Finan?area uceniciei se poate realiza din  resurse proprii ale angajatorilor; sponsoriz?ri ale persoanelor fizice ?i/sau juridice;  fonduri europene; bugetul asigur?rilor de ?omaj.)

Implementarea prevederilor legii modificate a uceniciei s-a realizat dup? adoptarea de c?tre Parlamentul României a Legii nr. 179/2013 ?i dup? aprobarea Normelor metodologice de aplicare a legii prin Hot?rârea de Guvern nr. 885/2013, în luna noiembrie 2013.

Aspecte inovative privind ucenicia la locul de munc? prev?zute în Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? aprobate prin Hot?rârea de Guvern nr. 885/2013 în luna noiembrie 2013.

Prin obiectivele sale, ucenicia, ca modalitate de promovare a ocup?rii ?i form?rii profesionale, ofer? acces la o ofert? de angajare de bun? calitate ?i în acela?i timp  ?i  de formare profesional? înc? de  la momentul în care o persoan? caut? un loc de munc?. Ucenicia contribuie la integrarea durabil? pe pia?a muncii a persoanelor f?r? un loc de munc? ?i  la contracararea efectelor negative ale crizei economice asupra pie?ei for?ei de munc? prin crearea de noi locuri de munc? ce pot fi ocupate de orice persoan? cu vârsta de peste 16 ani, care dore?te s? ob?in? în acela?i timp un loc de munc? ?i o nou? calificare.

Noul sistem de ucenicie la locul de munc? promoveaz?:  angajarea unor categorii specifice de lucr?tori expu?i riscului de a p?r?si pia?a muncii, cum ar fi lucr?torii necalifica?i sau lucr?torii f?r? experien?? profesional?; implicarea activ? a partenerilor sociali, de la toate nivelurile, în ceea ce prive?te conceperea ?i punerea în aplicare a înv???rii la locul de munc? pentru a adapta ucenicia la nevoile beneficiarilor ?i pentru a-i imprima un efect multiplicator în cadrul activit??ilor de ocupare a for?ei de munc?; integrarea persoanelor în societate, prin munc?, inclusiv a celor marginalizate, defavorizate sau cu dizabilit??i.

Ucenicia contribuie la reducerea ?omajului, ca o condi?ie esen?ial? pentru consolidarea încrederii ?i pentru asigurarea sustenabilit??ii sociale ?i politice a reformelor de pe pia?a muncii ?i  r?spunde provoc?rilor structurale ?i institu?ionale cu accent pe segmentare, lipsa corel?rii între cererea ?i oferta de locuri de munc? ?i ?omajul structural persistent în rândul persoanelor amenin?ate de s?r?cie.  De asemenea ucenicia sus?ine dezvoltarea  spiritului antreprenorial ?i a economiei sociale ?i  crearea de noi  întreprinderi.

Aspectele inovative privind ucenicia la locul de munc? referitoare la leg?tura cu serviciile publice de ocupare vizeaz?:

  • angajatorii care doresc s? organizeze activit??i de ucenicie au  obliga?ia s? comunice  serviciului public de ocupare (AJOFM) locurile de munc? vacante care pot fi ocupate prin încheierea de contracte de ucenicie;
  • angajatorul care comunic? locurile de munc? vacante reglementate prin legi speciale, are obliga?ia de a transmite la  serviciul public de ocupare, toate condi?iile speciale de acces pentru ocuparea acestora;
  • pentru transparentizare ?i eliminarea riscurilor de discriminare în ocuparea acestor locuri de munc? vacante, la rândul lor, serviciile publice de ocupare au obliga?ia de a comunica separat, pe site-ul institu?iei, locurile de munc? vacante pentru ucenicie;
  • la programele de formare profesional? prin ucenicie pot fi admise numai persoanele apte de munc? care au beneficiat de servicii de  informare ?i consiliere privind cariera.

 

Aspecte inovative privind contractul de ucenicie:

  • pentru a încheia un contract de ucenicie,  persoana aflat? în c?utarea unui loc de munc? prime?te de la  serviciul public de ocupare o  dispozi?ie de repartizare care permite o bun? eviden?? a contractelor de ucenicie ?i a angajatorilor care organizeaz? astfel de programe;
  • contractul de ucenicie con?ine elementele obligatorii ale contractului individual de munc? precum ?i clauzele referitoare la formarea profesional? (denumirea calific?rii pe care urmeaz? s? o dobândeasc? ucenicul preluat? din nomenclatoarele în vigoare; denumirea furnizorului de formare care desf??oar? programul de formare profesional? prin ucenicie la locul de munc?; numele coordonatorului de ucenicie ?i calificarea acestuia;  locul/locurile în care se desf??oar? activitatea de formare profesional?; durata necesar? preg?tirii teoretice ?i practice prin ucenicie la locul de munc?.).
  • contractului i se anexeaz?  o serie de documente relevante pentru calitatea form?rii ?i a muncii depuse de ucenic: Dispozi?ia de repartizare; Fi?a postului; Contractul de prest?ri de servicii de formare profesional?; Autoriza?ia angajatorului ca furnizor de formare profesional?; Planul de activitate al ucenicului;
  • coordonatorul de ucenicie desemnat de angajator are ca atribu?ii atât  îndrumarea ?i monitorizarea ucenicului în vederea dobândirii competen?elor profesionale necesare calific?rii pentru care se organizeaz? ucenicia la locul de munc? cât ?i participarea activ? împreun? cu furnizorul autorizat la  elaborarea Planului de activitate al ucenicului.
  • obliga?iile contractuale ale ucenicului vizeaz?  semnarea lunar? pentru luarea la cuno?tin?? a  Raportului de Monitorizare în care coordonatorul de ucenicie evalueaz? lunar, activitatea ucenicului ?i consemneaz?: aspectele referitoare la atingerea obiectivelor/competen?elor; modul de implicare a ucenicului în procesul de formare; modul de utilizare a resurselor alocate; dovezi ale îndeplinirii activit??ii ?i form?rii elementelor de competen??; calificativul lunar propus de coordonatorul de ucenicie.

Aspecte inovative privind colaborarea dintre angajator si furnizorul de formare profesional? pentru personalizarea programului de ucenicie:

  • atribu?iile, drepturile ?i obliga?iile coordonatorului de ucenicie în raport cu activitatea de coordonare a activit??ii ucenicului se stabilesc prin act adi?ional la contractul individual de munc?;
  • coordonatorul de ucenicie are, în principal, urm?toarele obliga?ii: s? colaboreze cu furnizorul de formare pentru organizarea form?rii profesionale a ucenicului; s? elaboreze împreun? cu furnizorul de formare planul de activitate al ucenicului, pe baza standardului ocupa?ional corespunz?tor ocupa?iei; s? îndrume ucenicul ?i s? supravegheze punerea în aplicare a planului de activitate; s? elaboreze lunar, pe baza planului de activitate un  raport de monitorizare a planului de activitate al ucenicului în care s? consemneze progresele înregistrate;  pe baza raportului de monitorizare furnizorul autorizat poate s? intervin? în îmbun?t??irea form?rii profesionale a ucenicului;
  • coordonatorul de ucenicie  are dreptul s? propun? ?i s? modifice, dup? caz, planul de activitate al ucenicului. Acesta comunic? în scris angajatorului orice aspect de natur? s? influen?eze negativ activitatea ucenicului, inclusiv pe aspecte ce ?in de colaborarea cu furnizorul de formare ?i s? propun? acordarea de stimulente sau sanc?ionarea ucenicului, în condi?iile legii;
  • coordonatorului de ucenicie îi revine sarcina de a consulta documentele referitoare la situa?ia preg?tirii profesionale a ucenicului, în vederea complet?rii raportului de monitorizare  ?i de a  asista la examenul de absolvire în calitate de observator sau, dup? caz, s? participe ca membru în comisia de examinare;
  • formarea teoretic? ?i practic? a ucenicului este realizat? sub îndrumarea ?i supravegherea  furnizorului de formare autorizat precum ?i a coordonatorului de ucenicie;
  • coordonatorul de ucenicie are acces la toate elementele ce ?in de formarea profesional? a ucenicului; în acest context formarea profesional? a ucenicului reprezint? o perioad? propice pentru coordonator de a-?i împrosp?ta cuno?tin?ele teoretice ?i practice; furnizorul de formare are oportunitatea de a-?i îmbun?t??i con?inutul  programului de formare în func?ie de cerin?ele angajatorului; angajatorul beneficiaz? de informa?ii proaspete privind formarea profesional? pe care le poate valorifica în sistem informal pentru ceilal?i salaria?i.


Potrivit informa?iilor publice comunicate de institu?iile abilitate cu monitorizarea contractelor de ucenicie,  în anul 2014, prin aplicarea dispozi?iilor legii au fost încheiate 340 de contracte de ucenicie în 13 jude?e iar la 31 august 2015 erau înregistrate deja 120 de contracte  în 6 jude?e.

Concluzii 
Din analiza actelor normative de reglementare a  uceniciei la locul de munc?,  începând cu anul 1929  se poate constata aten?ia deosebit? a legiuitorului român pentru asigurarea unui cadru adecvat de reglementare a rela?iilor contractuale, în care se pune un accent  special atât pe calitatea form?rii profesionale cât ?i pe protec?ia social? a ucenicilor, prin crearea de  norme de reglementare   care s? descurajeze abuzurile ?i s? promoveze o ocupare de calitate.

Începând  din 1929,  inclusiv în perioada socialist? cadrul legislativ privind formarea profesional?, prin ucenicie s-a caracterizat prin promovarea  de ucenicii  caracterizate prin  urm?toarele elemente:
(a)    încheierea de contracte care includ aspecte ce ?in de con?inutul ?i durata form?rii profesionale precum ?i stabilirea unui  cuantum al  remuner?rii corelat cu cantitatea ?i calitatea muncii prestate;
(b)    desemnarea  unor persoane / a unor furnizori de formare profesional? competen?i care de?in calificarea ?i experien?a necesar? pentru a forma profesional ucenicul;
(c)    recunoa?terea adecvat? a perioadei de ucenicie - dup? încheierea contractului, ucenicul prime?te un act de calificare cu recunoa?tere na?ional?,  în care  se precizeaz? durata ?i  denumirea calific?rii ob?inute; 
(d)    durata  flexibil?  a programului de ucenicie, în func?ie de complexitatea programului de formare ?i de nivelul de calificare;
(e)    protec?ia social? adecvat? a ucenicilor (în special prin asigur?ri generale de s?n?tate ?i împotriva accidentelor); 
(f)    transparen?a informa?iei privind drepturile ?i obliga?iile p?r?ilor - drepturile ?i obliga?iile ucenicului, angajatorului ?i, ale furnizorului de formare  sunt  clare ?i se reg?sesc sub form? contractual? în eviden?a institu?iilor abilitate la nivel de sistem cu atribu?ii privind controlul rela?iilor de munc?.

Anexa 1

Tabelul  comparativ privind reglementarea uceniciei la locul de munc? prin Legea  nr. 5/1929 Legea asupra contractelor de munc? ?i  Legea  nr. 279/2005  privind ucenicia la locul de munc?, republicat? în august 2013, inclusiv actele subsecvente de punere în aplicare, vine în completarea informa?iilor prezentate în  lucrarea Tradi?ie ?i modernitate  în formarea profesional? prin ucenicie la locul de munc? în România
Obiectivul acestui tabel este de a  completa informa?iile puse în oglind? referitoare la cele dou? acte normative de reglementare a contractului de ucenicie ?i a de a face vizibile:
- elementele de continuitate în reglementarea contractului de uceniciei  în prima parte a secolului 20;
- elementele de modernitate ale cadrului de reglementare privind ucenicia la locul de munc?, în vigoare la acest moment, la o distan?? de peste 85 de ani;
-  modalit??ile de solu?ionare tehnic? privind  reglementarea  juridic? a contractului de ucenicie, raportate la perioada de aplicare a solu?iilor propuse. 
De asemenea,  tabelul poate facilita pentru orice cititor s? reflecteze  la necesitatea ?i utilitatea solu?iilor propuse  prin cele dou? legi ?i printr-un exerci?iu de imagina?ie s? reconstruiasc? realit??ile economic care au impus aceste solu?ii.

Bibliografie 
http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/legislatie/munca2/formare-profesionala

Ordonan?a Guvernului nr. 129 din 31 august 2000 privind formarea profesional? a adul?ilor, republicat? - MO nr. 110 din 13 februarie 2014; 
Hot?rârea Guvernului nr. 481 din 24 iunie 2015 pentru modificarea ?i completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonan?ei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesional? a adul?ilor, aprobate prin Hot?rârea Guvernului nr. 522/2003 – MO nr. 536 din 17 iulie 2015;                
Hot?rârea Guvernului nr.522/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonan?ei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesional? a adul?ilor - MO nr.346/2003;    
Legea nr. 279 / 2005 privind ucenicia la locul de munc? de munc?, republicat? - MO nr. 498 din 7 august 2013;                                              
Hot?rârea Nr. 855 / 2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munc? - MO nr. 705 din 18 noiembrie 2013 
Legea  nr. 5/1929 Legea asupra contractelor de munc? - PUBLICAT? ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 74 din  5 aprilie 1929